Waarom internationaliseren?

Er zijn verschillende redenen om te beginnen met exporteren: vanuit een persoonlijke voorkeur of een toevallige gebeurtenis. Vaak zijn exportambities gebaseerd op strategische keuzes. Een goede voorbereiding voorkomt problemen en kosten. Waarom wilt u uw producten op buitenlandse markten verkopen? Wat zijn uw motieven? Hieronder vindt u een overzicht om uw eigen redenen te testen.

Strategische redenen om te internationaliseren:

  • De thuismarkt is verzadigd, om mee te groeien met uw bedrijf moet u op zoek naar nieuwe markten in het buitenland.
  • U wilt het bedrijfsrisico spreiden over een grotere regio/ meerdere markten; u bent niet meer alleen afhankelijk van de thuismarkt.
  • Uw productieapparaat heeft overcapaciteit; u wilt deze ‘overproductie’ op buitenlandse markten verkopen.
  • U wilt de omzet verhogen: door in meerdere markten te werken, kunt u meer omzet genereren.
  • U verwacht dat uw product ook in het buitenland aanslaat.
  • Steeds meer bedrijven beginnen internationaal zaken te doen; om uw concurrentiepositie te behouden kunt u niet achterblijven.
  • Exporteren om andere persoonlijke redenen
  • U bent op een beurs geweest en had een geïnteresseerd buitenlands bedrijf in uw stand.
  • Familie, vrienden en kennissen wijzen u erop dat uw producten ook op buitenlandse markten kunnen aanslaan.
  • U bent geïnteresseerd in vreemde talen en culturen; door te exporteren maakt u kennis met andere talen, culturen en systemen die u dwingen kritisch te kijken naar uw eigen manier van werken.
  • U ontvangt een onverwachte handelsaanvraag uit het buitenland via internet/e-mail die u graag wilt ontvangen.

Wat uw redenering ook is, wees u ervan bewust dat exporteren organisatorische consequenties heeft voor uw bedrijf. Het schrijven van een exportplan helpt u bij het identificeren van deze veranderingen, zodat u zich goed kunt voorbereiden op deze ontwikkelingen.

Valkuilen internationalisering

  • Tot slot zijn er een paar valkuilen waar een goede voorbereiding je niet in laat vallen:
  • Onderschat de voorbereiding niet; de Eiffeltoren is niet in één dag gebouwd.
  • Houd rekening met de schaalbaarheid; wat als het product inderdaad aanslaat en de vraag groter is dan het aanbod, kunt u dan snel genoeg schakelen en toch leveren?
  • Aanpassingsvermogen; de nieuwe buitenlandse markt kent andere regels, wetten, talen en cultuur. Als u zich niet aanpast, verkleint u uw kansen op succes.
  • Informeer uw medewerkers; uw exportplannen hebben invloed op het werk van uw medewerkers, dus informeer hen vooraf over uw plannen.
  • Als uw product nog niet op de buitenlandse markt wordt verhandeld, kan er een reden zijn; zoek uit of uw product op de buitenlandse markt kan worden verkocht.

Internationaliseren komt dus niet zonder zijn hordes. Wil je hulp bij lokalisatie, vertaling en veel meer neem dan contact op met Attached Global. Geduld is een deugd. Tussen het moment dat de beslissing wordt genomen en het moment dat de eerste bestelling de grens overgaat, kan het tot 2 à 3 jaar duren. Uw persoonlijke en bedrijfsgroei zijn voldoende redenen om de stap over de grens te zetten, er gaat een wereld voor u open!