Is koffie gezond voor je?

Is koffie gezond?

Koffie is de wekker van je dag. De gemiddelde Nederlander drinkt zo’n drie koppen per dag en veel mensen zijn bijna verslaafd aan koffie en kunnen de dag niet beginnen zonder een lekker kopje koffie. Maar is koffie nu eigenlijk wel goed voor je? Wij gaan je uitleggen waarom een kopje per dag positieve effecten kan hebben op je gezondheid, maar dat teveel koffie ook erg slecht voor je kan zijn. Wij zeggen dus, drink met mate!

Positieve effecten van koffie

Om te beginnen bevat koffie geen calorieën, mits je natuurlijk geen melk en suiker in je koffie drinkt. Het kan dus bijdragen aan een gezond gewicht. Koffie levert vocht en dat is belangrijk voor de vochtbalans in je lichaam. Als je koffie drinkt heb je volgens het voedingscentrum minder kans op diabetes type 2. Verder zijn er geen wetenschappelijke studies bekend over de gezondheidsvoordelen van koffie. Als je het internet afspeurt zie je genoeg artikels die beweren dat koffie helpt bij stress en depressie, echter dit is nooit met wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Wel is aangetoond dat het stofje cafeïne veel positieve effecten heeft. Het zou een bijdrage leveren aan uithoudingsvermogen, concentratie en kracht. Echter koffie bevat slechts 2% cafeïne.

Negatieve effecten koffie

Drink je teveel koffie, dan krijg je veel cafeïne binnen. Het stofje cafeïne kan ook negatieve effecten hebben zoals slapeloosheid, rusteloosheid, beven, hartkloppingen etc. Als je zwanger bent is het ook beter om minder koffie te drinken. Zo is er ook een verband gevonden tussen koffie drinken en een verhoogd cholesterolgehalte.

Hoe kun je je koffie gezonder drinken?

Ga voor kwaliteit. De kwaliteit wordt bepaald door hoe de koffiebonen verbouwd en verwerkt worden. Zorg dat de koffiebonen niet behandeld zijn met pesticiden of andere chemische middelen. Je kunt dus het beste voor biologische koffie gaan. Ook is het gezonder om de koffie met een papieren filter te zetten omdat de schadelijke stoffen in de filter blijven hangen. Dit is de cafestol, die onder andere ook cholesterol verhogend werkt. Drink je koffie zoveel mogelijk zonder melk en suiker. Probeer in de avond ook geen koffie meer te drinken omdat de cafeïne dan nog werkt als je gaat slapen.

We hopen dat we je met dit artikel wat wijzer hebben kunnen maken over koffie en hoe je deze het beste kunt drinken, zo gezond mogelijk!