De gezondheidsvoordelen van de sauna

Sauna’s verbeteren de algemene gezondheid, het welzijn en de prestaties.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat saunabezoekers de stressvermindering het vaakst aanvoeren als het grootste voordeel van het saunagebruik. Medische studies ondervinden vaak dat stress in ons dagelijks leven een negatieve invloed kan hebben op onze gezondheid. In feite zijn het overgrote deel van de ziektes (bijv. hartaandoeningen) op zijn minst gedeeltelijk stress gerelateerd. Warmtebaden in een sauna geeft op een aantal manieren verlichting van stress. Het is een warme, rustige ruimte zonder enige afleiding van buitenaf. De warmte van de sauna ontspant de spieren van het lichaam, verbetert de bloedsomloop en stimuleert het vrijkomen van endorfine. Endorfine is de natuurlijke “feel good” chemische stof van het lichaam en de afgifte ervan zorgt voor een prachtige “after sauna glow’’. Woon je in de buurt van Zoetermeer? Zie dan Sauna Zoetermeer.

Sauna’s helpen bij het herstel na een intense fysieke activiteit.

Sauna’s ontspannen de spieren en verzachten de pijn in zowel de spieren als de gewrichten. Onder de hoge warmte van een sauna geeft het lichaam endorfine vrij. Endorfine kan een mild, aangenaam “rustgevend effect” hebben en de mogelijkheid om de pijn van gewrichten en spierpijn te minimaliseren, bijvoorbeeld door een intense fysieke training. De lichaamstemperatuur stijgt ook door de warmte van de sauna. Hierdoor verwijden de bloedvaten zich, waardoor de bloedcirculatie toeneemt. Deze verhoogde bloedstroom versnelt op zijn beurt het natuurlijke genezingsproces van het lichaam via verzachtende pijnen en pijn en/of versnelling van de genezing van kleine kneuzingen of snijwonden. Gebruik na het sporten de warmte en/of de stoom van een sauna om de ontspanning van de spieren te bevorderen door te helpen bij het verminderen van de spierspanning en het elimineren van melkzuur en/of andere giftige stoffen die aanwezig kunnen zijn.

Saunas spoelen giftige stoffen door middel van een zweetproces.

Velen – zo niet de meesten – van ons zweten niet actief op dagelijkse basis. Diep zweten heeft echter meerdere bewezen voordelen voor de gezondheid. De voordelen van het diepe zweet kunnen worden bereikt door regelmatig te baden in de sauna’s. Door de warmte van een sauna begint de kerntemperatuur van het lichaam te stijgen. De bloedvaten verwijden zich dan, waardoor de doorbloeding toeneemt . Wanneer de warmte van het bloed zich begint te verplaatsen naar het huidoppervlak, stuurt het zenuwstelsel van het lichaam signalen naar de miljoenen zweetklieren die het menselijk lichaam bedekken. Wanneer de zweetklieren worden gestimuleerd, produceren ze zweet. De zweetproductie is vooral bedoeld om het lichaam te koelen en bestaat voor 99% uit water. Diep zweten in een sauna kan echter helpen om het niveau van lood, koper, zink, nikkel, kwik en chemische stoffen te verminderen – allemaal giftige stoffen die gewoonlijk worden geabsorbeerd door interactie met onze dagelijkse omgeving.